Våra företagstjänster

Sommaren är högsäsong för bedragare

Antalet bedrägerier mot företagare ökar, inte minst under sommaren. Bedragarna utnyttjar det faktum att sommarvikarier ofta har sämre koll på rutiner och säkerhet. 

De har också blivit skickligare på att leta upp personer som har många ekonomiska engagemang och där bedrägeriet kan bli mycket omfattande.

Två män står och jobbar vid ett skrivbord

Ingen går säker

Alla privatpersoner – oavsett kön, ålder, utbildning och etnicitet – och alla företag och organisationer kan drabbas. Omvärlden förändras i allt snabbare takt och den tillitsbaserade verklighet vi levt i är på väg att försvinna. Vi måste alla vara på vår vakt.

Bedragarna är pålästa och experter på att manipulera. De övar sig oavbrutet på att bli bättre på det som är deras jobb – att lura och bedra.

Bäst skydd har de som förstår riskerna, är vaksamma och har kontrollprocesser på plats. Genom att vara påläst om hur bedragarna arbetar blir det lättare att skydda sig. Du som har en medarbetare som sköter betalningarna i företaget kan vara extra utsatt.

En relevant försiktighetsåtgärd är att aldrig lita på betalningsinstruktioner du får på mejl, oavsett om de kommer från din VD, någon ekonomiansvarig eller en välkänd leverantör. Ta för vana att alltid ringa och kontrollera uppgifterna innan du utför ett betalningsuppdrag.

Enorma belopp

Lyckas bedragarna lura en person som till exempel hanterar både sina privata och sitt företags pengar och kanske ytterligare några personers ekonomi kan de komma över stora belopp. Vi ser att den typen av brott blir vanligare.

Enligt statistik från Polisen kom bedragare förra året över cirka 7,5 miljarder kronor, och mörkertalet antas vara stort. Många avstår från att polisanmäla bedrägerierna, antingen för att de skäms över att ha låtit sig luras eller för att de vill skydda företagets rykte och varumärke.

Utvecklingen är skrämmande. På banken arbetar intensivt med att förebygga och förhindra bedrägerier, bland annat genom produktutveckling samt analyser och övervakning av transaktioner. Det är också viktigt att vi är med och utbildar våra kunder i hur bedragarna arbetar och hur man på bästa sätt kan skydda sig. Men det finns inga snabba, enkla lösningar. Alla behöver bidra och samverka för att vi ska lyckas: brottsbekämpande myndigheter, lagstiftare, mobiloperatörer och andra banker.

Tips på hur du skyddar dig

  • Håll dig uppdaterad

  • Ladda inte ner något från någon som du inte är 100 procent säker på

  • Använd aldrig återuppringningsfunktioner

  • Agera aldrig på oväntade kontakter

  • Agera inte på försök att få dig rädd eller stressad

  • Lämna aldrig ifrån dig koder

  • Starta aldrig din e-legitimation, till exempel ditt Bank-ID, på någons uppmaning

  • Se över företagets rutiner och kontrollera att rutinerna efterföljs

  • Inför dubbla signaturer för betalningar och begränsa limiterna på kort och konton

  • Ta dig tid att alltid kontrollera uppgifter

    Låt inte sökmotorerna ge dig svar eftersom de kan innehålla felaktiga, manipulerade uppgifter. Sök direkt på företagens hemsidor eller ring.

Bedrägerier mot företagare

Läs mer om olika typer av bedrägerier riktade mot dig som företagare

Andra läste också

  • Därför kan det vara lönsamt för företag att vara hållbara

    Att ha ett syfte utöver att tjäna pengar kan bli en lönsam affär.
    Enligt undersökningar* tenderar sådana bolag att ha både lojalare kunder och högre lönsamhet.

    Tre goda skäl till att hållbara företag gynnas
  • Så tryggar du som företagare din pension

    Företagare behöver ta ett betydligt större ansvar för sin pension än anställda. Men många vet inte hur pensionssystemet fungerar. Och den okunskapen riskerar att leda till att många företagare får små marginaler som pensionärer.

    Trygga din pension som företagare

Så stärker du IT-säkerheten

  • Använd komplexa lösenord och ändra dem ofta. Kanske ska ni skaffa ett lösenordshanteringsprogram?
  • Använd tvåstegsverifiering till e-postkonton och andra känsliga informationstjänster. Det kräver ett extra steg, utöver att logga in med ett lösenord. Vanligtvis är det en tillfällig kod på en smartphone.
  • Begränsa antalet misslyckade försök man får göra för att logga in.
  • Kryptera alla enheter, inklusive bärbara datorer och minnesstickor som innehåller företagsinformation.
  • Säkerhetskopiera dina filer regelbundet och lagra säkerhetskopiorna på annat håll. Då kan du återskapa informationen någon annanstans, även om en hackare har tillgång till din dator och ditt nätverk