Börja med att skaffa ett BankID till barnet som kan användas för banktjänster - vi kallar det Mobilt SäkerhetsID. Du som vårdnadshavare och ditt barn genomför anslutningen tillsammans.
Skaffa BankID till ditt barn
-
Barnet börjar med att ladda ner Sparbanken Privat-appen (version 7.28.0 eller senare) och BankID säkerhetsapp i sin mobil och inväntar sedan steg 5.
-
Du som vårdnadshavare loggar in i Sparbanken Privat-appen (version 7.28.0 eller senare) och klickar på "övriga tjänster" och sedan "hantera barns tjänster".
-
Ange ditt barns personnummer i fältet "Lägg till barn", eller klicka på namnet om det redan visas. Tryck på Aktivera Mobilt SäkerhetsID och följ stegen för att godkänna.
-
Välj "Hämta ID till annan enhet". En QR-kod visas, den ska barnet nu skanna via BankID-appen med sin mobilkamera.
-
Barnet startar sin BankID-app och klickar på "Aktivera BankID" för att starta igång kameran på sin mobil. Kameran riktas mot QR-koden som vårdnadshavaren fick i sin enhet.
-
Barnet väljer sedan en personlig säkerhetskod. Klart!
Uppgradera SäkerhetsID till Mobilt BankID
Är ditt barn 12 år eller äldre? Då kan barnet, med vårdnadshavarens medgivande, uppgradera till att även kunna använda sitt BankID utanför banken, till exempel för vårdtjänster och skola. Då gör ni såhär:
-
Du som vårdnadshavare loggar in i Sparbanken Privat-appen och klickar på "övriga tjänster" och sedan "hantera barns tjänster"
-
Välj det barn som du ska tillåta tjänsten för. Klicka på Läs mer och tillåt och följ stegen för att godkänna.
-
Nu loggar barnet in i sin app och klickar på Övriga tjänster - Mobilt BankID - Beställ Mobilt BankID.
-
När barnet valt en personlig säkerhetskod är det klart!