Om du inte är nöjd
För oss på Falkenbergs Sparbank är det viktigt att du som kund är nöjd med både vårt bemötande och med våra produkter. Är du missnöjd är den enklaste och snabbaste vägen för att få hjälp att kontakta ditt närmaste bankkontor alternativt Kundcenter på 0346-550 00.
Så här gör du för att lämna ett klagomål
-
Om du inte är nöjd - ta kontakt med banken
Du kan kontakta oss direkt på våra bankkontor, ringa till vårt Kundcenter på tel 0346-550 00 eller skriva ditt meddelande direkt i Internetbanken. Beskriv vad du tycker är fel och vilket kontor du varit i kontakt med. Om du inte är nöjd med vårt svar kan ärendet omprövas.
-
Om du efter första omprövning fortfarande inte är nöjd
Om du inte är nöjd med det svar du fått av oss, och ytterligare vill pröva ditt ärende, kan du kontakta Falkenbergs Sparbanks klagomålsansvarig. Beskriv, helst skriftligt, vad du tycker är fel och vem du tidigare haft kontakt med i ditt ärende.
Skicka brev via post eller e-post:
Falkenbergs Sparbank
Klagomålsansvarig
Box 32
311 21 Falkenberg
e-post till klagomålsansvarig -
Är du fortfarande inte nöjd
Om du efter omprövning av bankens klagomålsansvarig fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till följande instanser. Du kan alltid vända dig till nedanstående instanser även vid första tillfället.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00
ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Anmälan görs av konsumenten och ska ha inkommit till nämnden inom tolv månader efter det att näringsidkaren avvisat konsumentens krav. Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.
Konsumentvägledning
Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00
www.konsumenternas.seSjälvständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.
Konsumentverket
Telefon 0771–525 525
www.hallakonsument.seOberoende vägledning via Konsumentverket.
Allmän domstol
Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
www.domstol.seSärskild information om avtal som du som konsument ingått med banken via Internetbanken eller appen för privatpersoner
Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller appen för privatpersoner och det har uppstått en tvist - som du inte har kunnat lösa med banken - har du rätt att använda EU:s onlineplattform för tvistlösning.
I formuläret på onlineplattformen ska du uppge följande mejladress till banken: klagomal@falkenbergssparbank.se.
Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på konsumenteuropa.se.
Särskild information om behandling av personuppgifter
Om du har känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du möjlighet att framföra ett klagomål. Du kontaktar då skriftligen vårt dataskyddsombud
Dataskyddsombudet
Falkenbergs Sparbank
Box 32, 311 21 FalkenbergDu har också möjlighet att framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter till dataskyddsmyndigheten, datainspektionen.se om du anser att behandlingen av dina personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.
Visselblåsning
Här kan du anonymt anmäla incidenter eller oegentligheter som rör Falkenbergs Sparbank.
Tjänsten handläggs av KPMG och du kan läsa mer om tjänsten i nedanstående länkar.
Observera: Kundklagomål ska INTE rapporteras här utan genom ordinarie rutiner.
Du kan visselblåsa genom att ringa 077 140 21 12 (dygnet runt)